förvirring

Publicerad 2013-02-19 19:15:35 i Allmänt,

Jag befinner mig i det snurriga kaos som föregår ett val av något slag. Det är dock inte val av hårfärg det gäller (där jag valt att inte välja), utan val av framtid, det vill säga vad jag ska investera min begränsade tid och mina begränsade csn-veckor i. Högskolestudier, med andra ord. Jag är en obotlig pluggis, så att resa världen runt och räkna fisk eller ta hand om andras barn finns inte ens på kartan. Jag har till och med börjat mysa lite vid hyllan för små färgglada papperspilar (typ post-it) i min lokala bokhandel och låna böcker om studieteknik. För att inte tala om mitt ganska omfattande berg av kurskataloger, som jag beställt, hämtat eller fått hemskickade. I vilket fall, råder självklart en viss förrvirring då jag har fler intressen än tår och en oförmåga att bestämma mig (kvarleva från en stressig gymnasietid). Jag har dock inte sjunkit så lågt att jag singlar slant om det, även om det inte är långt borta. Önskar verkligen att jag kunde spå i teblad, det hade underlättat. 
 
I vilket fall, huvudspåren i korta naiva drag:
Webbredaktör - mysigt kodande, grafisk design, textproduktion. Två eller tre år.
Basår- (ett år) som kan leda till:
- Kriminaltekniker - jag är kär i Sherlock Holmes, kemi, mikroskop. Fem år.
- Textilingenjör - tekniskt med mycket matematik, lite kemi, göra nytta, möjlighet att forska inom nya sätt att använda textiler. Fyra år+
- Civilingenjör med sisådär 14 olika inriktningar som verkar intressanta och mycket matematik i alla. Fem år. 
 
På sätt och vis gillar jag att klura på utbildning (jag är lite konstig). Det finns så sjukt mycket som verkar intressant! Så många möjligheter. Men nu börjar det bli dags att bestämma sig. Webb eller basår (så jag kan skjuta upp beslutet ett år till)? Öh? Jag försöker lösa det på det vis jag kan, genom att läsa så mycket fakta att jag blir snurrig och skriva listor med ljusblå tuschpenna. 
 
En positiv grej: jag är så sjuhelvetes envis att vad jag än väljer så kommer jag klara det, bara jag bestämmer mig för det. Det känns skönt. Jag är envis på gränsen till dum. (Exempelvis, så cyklar jag till skolan, även om det är fruset knöggligt slask blandat med glashala fläckar hela vägen. Ser ut som en praktidiot och känner mig som en när jag faller pladask vid cykelstället så ringklockan sjunger, men jag klarar det, för att jag bestämt mig för det. Så är det!)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Olga

Formgivningsfreak, blivande webbredaktör, hobbyillustratör, mysmästare, matvrak, hob i exil. En mikroskopisk prick på en mikroskopisk prick i universum, men man får ju göra det bästa av situationen. Jag ägnar huvudsakligen min begränsade tid på jorden åt att mysa med typsnitt och kod, måla tvåhövdade albinokråkor, läsa sönder sagan om ringen, citera liftarens guide till galaxen och laga paj på lediga stunder.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela