om betydelsen av mat

Publicerad 2013-04-22 17:24:00 i Allmänt,

 (Det kan måhända anses vara lite fult att citera sig själv, men det struntar jag högaktningsfullt i.)
 
Mat är utan tvekan den bästa hobby man kan ha (tro mig, jag har provat många). Av dessa anledningar:
- Om man känner sig lätt miserabel kan man laga mat och får då något annat att tänka på, plus förhoppningsvis något gott att äta. Man kan inte vältra sig i sin inbillade misär om man samtidigt finhackar lök.
- Mat kan delas med andra och är en social aktivitet. Att umgås är att tillaga och/eller inta mat tillsammans.
- Det finns alltid en måltid till. Det behövs alltid lagas mat. Om inte, så är kylskåp en ganska bra uppfinning.
- Mat kan varieras i det oändliga. Man blir aldrig fullärd.(Om man känner sig fullärd finns google + oändligt många kokböcker)
- Mat består av så många delar: planering, tillagning, ätande och allmänt reflekterande kring mat (exemplvis dagdrömmar om episk laxsås). Man kan alltid ägna sig åt mat, på ett eller annat sätt.
- Man blir alltid hungrig igen.
- Man blir lycklig, mysig och känner allmän trivsel när man äter, vilket säger sig sig självt, men trots allt är en viktig anledning som man ej bör bortse från.

Exempel från verkligheten: Jag kände mig allmänt trött på livet, med lite hjälp av pollenallergi, sedan rotade jag fram en receptbok och tog en kik i kylskåpet. Nu står där en taboulleh (bulgursallad med persilja, citron och tomat) med mangochutneyyogurtsås (långt ord, jag vet) och väntar på middagstid och min trivsel med tillvaron är återställd innan jag ens har ätit den. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Olga

Formgivningsfreak, blivande webbredaktör, hobbyillustratör, mysmästare, matvrak, hob i exil. En mikroskopisk prick på en mikroskopisk prick i universum, men man får ju göra det bästa av situationen. Jag ägnar huvudsakligen min begränsade tid på jorden åt att mysa med typsnitt och kod, måla tvåhövdade albinokråkor, läsa sönder sagan om ringen, citera liftarens guide till galaxen och laga paj på lediga stunder.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela